Regelmatig sturen VanHarte-bezoekers ons hun leukste spelletjes-tips. Al deze ideeën uit de praktijk, verzamelen wij op deze pagina’s. 

 

Verkleed en eet

Diana: “Je hebt nodig een grote Mars, mes en vork, muts, sjaal en handschoenen en een dobbelsteen. Leg de mars op een broodplank met het mes en de vork er bij. Ook de kleding op de tafel. Als een van de kinderen zes gooit, dan moet hij vlug de muts de sjaal en de handschoenen aantrekken en dan mag hij met mes en vork de mars in kleine stukjes snijden en opeten tot een ander kind zes gooit. Dan vlug alles weer uit en het volgende kind kan zich aankleden en mars snijden.”

 

Susan: “Een grote favoriet bij ons is het chipsspel. Hiervoor heb je nodig: een dobbelsteen, chips, een lepel en diverse verkleedkleren. Je spreekt een getal af, bijvoorbeeld 4. De kinderen gaan gooien met de dobbelsteen en het kind dat 4 gooit, rent naar de bak chips, trekt de verkleedkleren aan en gaat met de lepel chips eten. De andere kinderen gooien gewoon door en het kind dat nu 4 gooit, rent naar de tafel en lost het etende kind af. Zo ga je door tot de bak leeg is of de lol eraf is.”

 

Snoephappen

Annelies en Angelique: “Je neemt een grote wasteil of een kinderbadje. Die vul je met water. Daar gooi je verpakte snoepjes in. Dan mag ieder kind om de beurt met zijn handen op de rug alleen met zijn mond een snoepje uit het water proberen te pakken. En als ze het snoepje hebben gepakt, mogen ze die natuurlijk opeten. Je kunt de kinderen ook nog een duikbril op zetten.”

 

Mark: “Snoep happen in een bord meel of bak met water. Je kan ook eventueel een appel happen in een bak water, maar wel met je handen op de rug. Heb je eenmaal beet,dan mag je de vangst opeten. (red. kies altijd wat groter snoep, waarin kinderen zich niet kunnen verslikken en speel dit niet met kleinere kinderen!)”

 

 

Koekhappen

Fred: “Misschien wel uit een hele oude doos, maar het blijft leuk. Aan een lang horizontaal koord of waslijn hang je aan touwtjes van verschillende lengte stukjes ontbijtkoek (of spekjes) die de kinderen geblinddoekt op moeten happen. Door twee teams te vormen, waarbij de andere kinderen aanwijzingen mogen geven(links,rechts,hoger,lager) wordt het nog leuker.”

 

Snoepketting

Carla: “Een leuke activiteit die bij ons al voor de derde keer terugkomt op het kinderpartijtje, is het rijgen van chips (Nibbit-ringen) aan een koordje. In het midden hang je een snoepsleutel. Je kunt er ook andere lekkernijen aanhangen. Onder het rijgen wordt er natuurlijk lekker van de chips gesnoept en aan het eind van het feestje mogen ze hem mee naar huis nemen.”

 

Snoeproulette

Carina: “Al een aantal partijtjes lang is bij ons thuis een snoepspelletje favoriet. Eén kind wordt naar de gang gestuurd en op de tafel komen zes verschillende, kleine snoepjes te liggen. De kinderen in de kamer kiezen één snoepje uit. Dan mag het kind van de gang terug komen en één voor één de snoepjes aanwijzen. Zolang hij niet het snoepje dat de andere kinderen hebben aangewezen kiest, mag hij de snoepjes houden. Zorg er aan het eind van het spel (wat gerust een kwartier of meer kan duren) voor dat alle kinderen hetzelfde aantal snoepjes hebben.”

 

Gerlanda: “Bij dit spel heb je m&m’s of andere gekleurde snoepjes nodig. Doe ze in een schaal. 1 kind gaat even de kamer uit en de overige kinderen bepalen een kleur uit de schaal van m&m’s. Het kind komt weer binnen en mag net zolang m&m’s eten tot dat de gekozen kleur wordt gegeten. De overige kinderen roepen dan heel snel STOP en een ander mag op de gang. Het kan ook met verschillende soorten snoepjes, dan wordt een bepaald snoepje afgesproken dat niet mag worden gepakt.”

 

 

Proeven

Lieve: “Leuk voor alle leeftijden. Blinddoek alle kinderen en laat ze vijf verschillende dingen proeven. Zoete chocolade, zure augurk, cocktailworstje, enzovoort. Ontzettend spannend.”

 

Snoepjes-memory

Marianne: “Echt heel leuk, deze site. Ik heb ook nog een leuk spelletje: koop verschillende soorten kleine snoepjes en witte plastic bekertjes. Stop steeds twee dezelfde snoepjes in verschillende bekertjes en zet ze omgekeerd neer (op een blad, op tafel of desnoods op de grond als je verschillende groepjes wilt maken). Hoe meer verschillende snoepjes, hoe langer ze zoet zijn, want het is dus de bedoeling dat ze steeds twee bekertjes mogen optillen.

 

Als er twee dezelfde snoepjes in zitten, mogen ze die houden en bewaren in één van de bekertjes. De lege bekertjes worden natuurlijk verwijderd. De kids mogen om de beurt kijken, dus niet als er iemand een wint, nog een keer, anders heb je kans dat één kind heel veel heeft, en een ander minder. Ze worden er lekker rustig van, want het vraagt wel even concentratie natuurlijk!”

 

Snoepspel

Ingeborg: “Op een ronde houten plank wordt een pijl gemaakt die kan ronddraaien. Met houten latjes wordt een vakverdeling gemaakt. In elk vakje komt een snoepje. Elk kind mag nu om de beurt aan de pijl draaien en het snoepje dat door de pijl wordt aangewezen, pakken. De snoepjes worden steeds aangevuld. Als de snoepjes op beginnen te raken, wordt het spannend. Dan komen er dus ook lege vakjes. Het kan dan gebeuren dat een kind die ronde geen snoepje krijgt, en de volgende ronde weer wel en iemand anders niet.”