Niets is zo leerzaam als de praktijk, en VanHarte vindt dat iedereen mag profiteren van de ervaringen van andere bezoekers. Zo helpen we elkaar een handje! Op deze pagina vindt u daarom alle relevante praktijkverhalen die tot nu toe zijn ingezonden.
Australische indianen
Marianne: “Toen Irene 6 jaar werd mocht ze een indianenfeestje geven. Alle kinderen kwamen in indianenkleren en natuurlijk werden ze geschminkt. Ik had van kartonnen dozen een totempaal gemaakt met een soort ‘vleugels’ aan de bovenkant. De kinderen zijn zeker een uur bezig geweest om ieder hun eigen gedeelte van de totempaal te verven. Toen ze klaar waren, mochten ze met pijl en boog schieten vanaf het hobbelpaard. Daarna mochten ze de regendans om de totempaal heen doen. Omdat wij in Australië wonen, regent het niet zo vaak. Toen het een uurtje na de ‘regendans’ inderdaad begon te regenen, was dat toch wel het hoogtepunt van het feestje!
We zijn naar binnen gegaan en hebben daar marshmallows geroosterd boven een waxinelichtje en tussen 2 biscuitjes opgegeten. Tot slot patat met kipstukjes en ik kan in alle eerlijkheid zeggen, dat dit een zeer geslaagd feestje was. Vooraf was ik bedacht op een drukke middag, maar de kinderen vermaakten zich zelf zo goed, dat ik zelfs tijd had voor een kopje koffie!”
Met dank aan VanHarte
Alice: “Dankzij deze site is het indianenfeest van Richard (5 jaar) een succes geworden. Hieronder een verslag.
Van tevoren hebben we de meubels opzij geschoven en een ‘kampvuurtje’ van crêpepapier gemaakt met kussentjes daaromheen. Op de kussentjes staan de (zelfgemaakte) hoofdtooien klaar. De wigwam in een hoek van de kamer neergezet en het feest kan beginnen.
15.00 uur | Kinderen komen binnen. |
15.10 uur | Cadeautjesdoorgeefspel; een groot succes, zeker op momenten dat de muziek stopt en de jarige geen cadeautje in zijn handen heeft. |
15.20 uur | Taart met limonade. |
15.30 uur | Schminken en (voorgeknipte)indianenT-shirts versieren. |
15.45 uur | Indiaantje spelen. |
15.55 uur | Ketting maken van dropveters en Nibbits-ringetjes. |
16.10 uur | Indiaantje prik: een sippe indiaan is zijn veer verloren. Nadat alle kinderen een keer de veer erop hadden geprikt, hebben we de indiaan weer blij laten kijken. |
16.20 uur | Limonade en spelen. |
16.30 uur | Koekhappen. |
16.40 uur | Spelen. Ik had nog meer spelletjes op het schema staan, maar de kinderen wilden liever met elkaar spelen. Als het weer beter was geweest (het regende), hadden we buiten tikkertje of verstoppertje gedaan. |
17.00 uur | Naar Mc Donalds. |
18.45 uur | Kinderen (moe)weer thuisgebracht. |
Mijn ervaring is dat de spelletjes veel sneller gingen dan gepland was, maar in dit geval was dat helemaal niet erg. De kinderen wilden ook graag ‘gewoon’ spelen. Iedereen heeft het naar zijn/haar zin gehad en dat was het belangrijkste.”
Veren verdienen
Marieke: “Voor elk spel krijgen de kinderen een veer (van karton), die op hun tooi wordt bevestigd. Eventueel kunt u in de veer een aantal knipjes maken, voor het aantal punten of de plaats die ze hebben behaald. Bij de indianen kun je ook aan de tooi vaak zien wat hun status en prestaties zijn. Een video kijken van Winnetou doet het ook altijd goed.”