Harry is een absolute ster in Zwerkbal, dé sport voor (jonge) tovenaars. Helaas kunnen dreuzels niet toveren en dus ook niet op bezemstelen vliegen. Vandaar een versie van zwerkbal speciaal voor dreuzels.

 

Het is best ingewikkeld, maar legt u dit spel stap voor stap uit en voegt u steeds wat spelers toe, dan komt het goed. Voor jongere kinderen kunt u misschien wat rollen weglaten. U heeft overigens wel behoorlijk wat ruimte nodig om dit spel te kunnen spelen!

 

Begin met een bal en twee baskets (emmers, hoepels etc). De jagers moeten ervoor zorgen dat de bal in de basket van de tegenpartij belandt. Elke keer dat dit lukt levert 10 punten op.

Eén of twee kinderen van beide teams staan buiten het speelveld. Zij gooien met zachte, schuimrubber ballen naar de spelers. De beaters beschermen de jagers tegen deze balletjes. Zij moeten de ballen vangen en terug buiten het veld gooien. Wordt een jager geraakt door een bal, dan moet hij 30 tellen buiten het veld blijven en krijgt de tegenpartij 5 punten.

Aan beide uiteinden van het veld plaatst u een vlag of een klein balletje (het mooist is om een ‘echte’ gouden snaai te maken). De zoeker van beide teams probeert deze snaai te vangen en naar zijn eigen kant te brengen. Komt de zoeker op de helft van de tegenpartij, dan kan hij door de keeper van de tegenpartij worden gevangen/getikt. Gebeurt dit, dan moet hij 30 seconden aan de kant zitten en vervolgens weer op zijn eigen helft beginnen.

 

Het spel is afgelopen als de snaai wordt gepakt. Dit levert 50 punten op. De punten worden geteld en de winnaar is bekend. Zorg voor 1 scheidsrechter en minstens 1 teller!

 

Zoek de Snaai
Wie geen ruimte heeft voor het ‘echte werk’, kan kiezen voor het spel ‘Zoek de Snaai’. Koop kleine witte balletjes (pingpongballetjes bijvoorbeeld) en zet op elk balletje met een watervaste stift een aantal punten. Eén bal geeft u met een spuitbus een gouden kleur. Twee vleugeltjes eraan maakt het helemaal af. Dit is de gouden snitch met een waarde van 150 punten. Verstop alle balletjes (de snitch het allerbest) en zoeken maar. Wordt de snitch gevonden, dan is het spel afgelopen en worden de punten per afdeling geteld.