Het leven op Zweinstein draait om twee dingen: lessen en Zwerkbal. Om het jaar te halen moeten de leerlingen lessen volgen in allerlei nuttige vakken voor jonge tovenaars. Met aanvullingen van Nicole

 

  • Het brouwen van toverdrankjes
    Doe twee eetlepels water in een kopje en roer er een eetlepel bakpoeder door tot het is opgelost. Voeg er in één keer twee eetlepels azijn aan toe. Zorg dat u er een dienblad of iets dergelijks onder hebt staan, want het gaat enorm schuimen.

     

  • Recept van Marian:

  • water (gekleurd met voedselkleurstof of waterverf)
  • bakpoeder, of dubbelkoolzure soda (zuiveringszout)
  • 1 cupje koffiemelk
  • azijn (meer dan in het recept staat)
  •  

    “Met dit recept schuimt de toverdrank veel beter. De kinderen vonden het prachtig. Ik had een recept erbij gemaakt, ondertekend door Sneep, docent toverdranken en met een doodshoofd erbij. Ook moesten ze voordat de azijn erbij ging, met zijn allen een toverspreuk opzeggen.”

     

    Gemmy: “Op het Harry Potter feestje van mijn zoon (hij werd 8) hebben we onder andere een speurtocht gedaan. Ik had de route uitgeschreven met ook wat opdrachten en vragen tussendoor. Maar de grootste opdracht was dat ze onderweg ook de ingrediënten van de toverdrank moesten kopen. Ze kregen per groepje galjoenen en sikkels mee (gemaakt van karton en goud- en zilverfolie) en ook het recept van de toverdrank. Zweefdrank in ons geval. Ik had de buren en wat moeders van vriendjes die langs de route wonen ingeschakeld om de ingrediënten te verkopen.

     

    Zo verzamelden/kochten ze onderweg zweefmeel, toverkanarieveren, gaasvliegvleugeltjes, mestkeverkeutels, uilenzeik, graspuntjes en smaakcitroen. Bij thuiskomst hebben we daar natuurlijk een heerlijk drankje van gebrouwen. Er waren zelfs dappere kinderen die wel durfden proeven!”

     

     

  • Spreuken en bezweringen
    Bereid één of meer eenvoudige goocheltrucs voor en leer de tovenaarsleerlingen de truc(s) uit te voeren. Natuurlijk zijn het trucs die iets te maken hebben met een van de spreuken uit de Harry Potter-boeken. Voorbeelden van spreuken waar u vast een goocheltruc bij kunt vinden, zijn:
  • Lumos (lichtpuntje op toverstok)
  • Tarantallegra (dansspreuk)
  • Mobilicorbus (zweefspreuk)
  • Mobiliarbus (verplaatsspreuk)
  • Dissendium (openen geheime gang)
  • Alohomora (sloten openmaken)
  • Flipendo (boekenkasten omgooien)
  • Wingardium leviosa (iets in de lucht laten zweven).
  •  

    Tycho: “Schrijf een hele lange spreuk op, bijvoorbeeld ‘alohaelkatorentomentoniastuwee’. Geef de kinderen een paar minuten de tijd om de spreuk uit hun hoofd te leren. Dan moeten de kinderen één voor één de spreuk zeggen en schrijven!”

     

    Harry: “Maak een veertje aan een stuk vliegertouw vast. Laat ieder met zijn zelfgemaakte toverstok een speciale spreuk zeggen (die u zelf verzint). Iemand trekt ongemerkt aan het touwtje en de kinderen denken dat het echt lukt. Zeg nu zelf een spreuk en zeg tegen de kinderen dat als het veertje binnen een paar minuten (die u zelf vaststelt) op de grond valt u vervloekt wordt. Ze moeten het veertje zo lang mogelijk om hoog blazen. De winnaar krijgt iets van Harry Potter.”

     

    Melanie: Knutsel een toverstaf door verschillende repen crepepapier om een houten stokje te wikkelen. Vervolgens laat je ze een duel doen. Je maakt vooraf verschillende kaartjes met spreuken erop en laat de twee duelleerders er elk één trekken ( jij hebt vooraf punten aan elke spreuk gegeven). De toverspreuk met de meeste punten heeft de overhand (laat de kinderen het gevolg van de spreuk uitbeelden) en krijgt dan ook de punten. Zo kan je het sisteem van voorrondes, halve finales en finales invoeren. Wie is de grootste tovenaar?

     

    Connie: “Ik heb bij de fop- of feestartikelwinkel suikerklontjes gekocht waaruit een soort slangetjes omhoog komt wanneer je er hete thee of koffie op schenkt. Ik heb de kinderen eerst een slangenspreuk laten oefenen. En daarna thee ingeschonken en alle kinderen tegelijk het klontje erin laten gooien. Niet roeren en rustig wachten. Er ontrolt zich dan een dun papieren slinger die je voor slang kunt aanzien. De kinderen vonden het erg leuk! En visten met een vies gezicht het slangetje eruit.”

     

     

  • Gedaanteverwisseling
    Speel hints waarbij de kinderen alleen dieren en dingen mogen uitbeelden. Elke geslaagde ‘transfiguratie’ levert punten op.
  •  

    Roos: “De afdeling kiest zelf uit wie Harry wordt. Met spulletjes die u heeft klaargezet (brilletjes, schmink, gel) kunnen ze hem namaken. De afdeling waarvan de Harry Potter het meeste lijkt, krijgt de meeste punten.”

     

  • De grote magie-kwiz
    Deze kwiz is een soort ‘Ren je Rot’. Hierbij komen de verklede buurmeisjes en broertjes goed van pas. U stelt vragen waarop goede tovenaarsleerlingen antwoord moeten weten. Drie hulpjes houden borden omhoog met mogelijke antwoorden. De kinderen gaan bij het antwoord staan waarvan zij denken dat het goed is. Elk kind dat bij het goede antwoord staat, verdient 10 punten voor zijn afdeling. Ideeën voor vragen vindt u volop in de boeken.
  • De dreuzeltest
    Sam: Maak een test met ongeveer 20 vragen. Als ze er 10 of meer goed hebben, zijn ze geen dreuzels. De vragen kunnen zijn:
  • Waarin slaapt Harry Potter bij zijn oom en tante? In de bezemkast onder de trap
  • Wie is zijn vijand? Voldemort
  • Hoe heet zijn vader? James potter
  • Hoe heet zijn moeder? Lily potter
  • Hoe heet de grote reus? Hagrid
  • Hoe heet de school van Harry Potter? Zweinstein, hogeschool voor hekserij en hocus pocus
  • Wie is de baas van Zweinstein? Albus Perkamentus
  • Noem een leraar. Sneep, Anderling, Krinkel
  • Wie speelt Harry Potter in de film? Daniel
  • Wie speelt Hermelien in de film? Emma
  • En wie speelt Ron in de film? Rupert
  • Wat is een dreuzel? Een gewoon mens dat niet kan toveren
  • Wie is de oude man? Albus Perkamentus
  • Wat is de naam van het neefje van harry? Dirk
  • Hoe heet de hond met drie koppen? Pluisje
  • En wat bewaakt hij? De steen der wijzen
  • Wat voor dier wil Hagrid? Een draak
  • Hoe heet het spelletje met pionnen? Tovenaarsschaken
  • Hoe heet de muis van ron? Schurfie
  • In welk beest kan profesor Anderling veranderen? Poes
  • Wie is de gangbewaker? Vilder
  • Hoe heet de uil van Harry? Hedwig
  • Hoe heet de jongen met wit haar die bij Zwadderich zit? Draco Malfidus
  • Hoe heten zijn vrienden? Korzel en kwast
  • Wat is Harry bij zwerkbal? De jongste zoeker.”
  • Bezemsteelrace
    Mark: “Maak met een lange tak, wat twijgjes en wat touw een bezem (of laat de kinderen het zelf doen). Dit doe je door de twijgjes aan het uiteinde van de tak te wikkelen.Zet buiten een parcours uit waarin ze moeten zigzaggen en klimmen, terwijl ze met een paar tegelijk op 1 bezem zitten (ze moeten allemaal de bezem blijven vasthouden en mogen hem niet loslaten, ondanks de obstakels).”

    Anne en Johanna: “Je moet met een dobbelsteen gooien. Je hebt 2 teams. Het team dat zes gooit, mag door het parcours. Je neemt de tijd op en schrijft die op het papier. Daarna mag het andere team ook dat parcours afleggen zonder met de dobbelsteen te gooien. Daar neem je de tijd ook van op en schrijft die ook op. Het team dat als eerste zes had gegooid, mag 5 seconden van de tijd aftrekken. Wie heeft de snelste tijd? Het parcours:

  • 10 pionnen achter elkaar 1 meter verschil ertussen (hier moeten ze met de bezemsteel tussendoor zigzaggen);
  • een doos waar ze overheen moeten;
  • een vlag die moeten ze meenemen tot het witte touw dat de finish is.”
  •  

    Inge : “Ik was op zoek naar tips voor het weekend dat we organiseren waarbij de koorleden naar Zweinstein komen. Natuurlijk hebben wij ook veel spelletjes bedacht met als thema Harry Potter. Ik kwam op jullie site terecht en wilde één van onze spelletjes doorgeven aan jullie.
    Wij gaan met het koor een bezemestafette doen. De koorleden worden in de groepen verdeeld zoals die ook op Zweinstein zijn. Vervolgens moeten ze met hun groep takken gaan verzamelen en van die takken een bezem maken. Vervolgens wordt er met de bezem een estafette gelopen, waarbij het erom gaat wie er het snelst is en wie de stevigste bezem heeft. Eisen waaraan de bezem moet voldoen: hij moet lang en sterk genoeg zijn om alle leden van de groep te dragen.”

  • Vreemde planten verzorgen
    Wilma: “Witte tulpen worden gekleurd door ze in water met inkt te zetten. Wel een stuk afsnijden. Hoe korter de steel, des te sneller resultaat. De bloemen warm zetten wil ook wel helpen. Dit is een activiteit die aan het begin van het feest moet gebeuren om aan het eindresultaat te zien.”