Niets is leerzamer dan uw eigen ervaringen. Op de tweede plaats komen de ervaringen van een ander. Op deze pagina verzamelen we bloopers, succesverhalen en al het andere dat het publiceren waard is. Uw verhalen horen we daarom graag!


Speech als afsluiting

Eileen: “Om er voor te zorgen dat het feest niet uit de hand loopt – er zijn altijd mensen die niet weg kunnen komen – schenk ongeveer een kwartier voor ‘sluitingstijd’ geen drank meer. Biedt iedereen een borrelglaasje Kandeel (kraamvrouwendrank) met een lange vinger aan om op de kraamvrouw te toosten en geef als gastvrouw/heer een laatste speech.” 


De kraammand

Esther (Olleke Bolleke kraammanden): “In Nederland is het geven van een kraammand al een oude traditie die voor zover bekend is, zijn oorsprong kent in Brabant. Maar ook in andere gedeeltes van het land is dit gebruik niet onbekend. De gewoonte is dat op de dag van de geboorte van een kind, een kraammand wordt gegeven aan de kraamvrouw. In deze mand zitten acht presentjes. Iedere kraamdag mag er één cadeau worden opengemaakt. Vaak wordt zo’n mand gegeven door naaste familie of vrienden, maar tegenwoordig zien steeds meer bedrijven in dat een kraammand een erg apart en persoonlijk cadeau is voor hun medewerkers.”

 

Als de kinderen zich maar vermaken

Willeke: “We hebben twee keer ‘n kraamfeest georganiseerd, waarbij we de catering gedeeltelijk hebben laten verzorgen. Wij hebben thuis ‘n grote loods waar we het hebben gevierd, dus geen rommel in huis. Je moet natuurlijk wel zorgen dat de kinderen zich kunnen vermaken. We hadden ‘n springkussen gehuurd, ‘n koe om limonade te melken, ‘n popcornmachine, perfect. Als alle kinderen zich vermaken is het voor de ouders ook ‘n stuk rustiger. De baby hebben we gewoon in de kinderwagen erbij laten staan en er zijn altijd weer grotere neven en nichtjes die ‘n beetje helpen met bedienen. Feest van 14.00-18.00 en na afloop met ons vaste clubje ter afsluiting barbecuen. Nummer drie is nu op komst en wij doen het weer op die manier.”

 

Hoera, een meid!

R. Bolk: “Versier de kamer en/of tuin met roze en parelwitte ballonnen. Bestel bij de bakker halve tompoezen, met de naam van de baby erop. Ook erg leuk, maar kostbaarder, is een taart met de geboortefoto van de kleine. Maak lekkere roze zalmsandwiches, roze gevulde eitjes (met natuurlijke kleurtoevoeging), kleine tomaatjes gevuld met kant-en-klare hartige hamsalade. Schenk als welkomstdrank roze champagne met linten aan de glazen. Voor de kinderen hangt of zet u overal (roze) spekjes in rieten manden.

 

Eten
Wees er verder op voorbereid dat veel mensen langer blijven dan was gepland. Dus bestel al vooraf eten hiervoor. Zeker als mensen van ver komen.

 

Herkenbare hulp
En zorg er inderdaad voor dat je vooraf, tijdens en achteraf hulp hebt in de bediening (twee middelbare scholieren die wat willen bijverdienen, zijn altijd wel te vinden). Maak ze herkenbaar door ze roze shirts of blouses te laten dragen.

 

Tijden
Hou, voor zover mogelijk, rekening met de slaaptijden van kinderen. Een kraamfeest eerder beginnen dan 15.00 uur is niet echt handig, omdat je weet dat veel kinderen dan net wakker worden.”