Kinderen vanaf een jaar of zes vinden het over het algemeen prachtig als ze mee mogen helpen in de keuken. Met gourmetten doet kunnen ze zowel bij de voorbereiding als bij het bakken de handen uit de mouwen steken. En dan… eet smakelijk.

 

Uitnodigingen
(Bezoek ook onze algemene rubriek Uitnodigingen)

 

Servet
Schrijf de uitnodiging op een vrolijk servetje en/of stop hem in een minibakblik (Blokker). 

 

Pollepel
Jeanne: “Bind de uitnodiging aan een (kartonnen) pollepel en schrijf of teken op dit briefje ook de gerechten die worden gemaakt.”

 

Bordjes
Marilyn: “Voor het kinderkookpartijtje (8-jarigen) van mijn zoon Maurice had ik een toepasselijke uitnodiging gemaakt. Nodig: kleine zilverkleurige (of vrolijkgeprinte) kartonnen eetbordjes, (gekleurd) papier, lijm en glitter en evt. een gekleurde stift om de tekst te schrijven. Zelf heb ik de uitnodigingstekst met de printer (met een leuk lettertype) gekopieerd. Let op dat de tekst precies op het binnencirkeltje past van het eetbordje. Cirkel uitknippen en op het bordje plakken. Verder nog met lijm en glitter de lege plekken op de cirkel versieren.”

 

Kookuil
Allet maakte een toepasselijke uitnodigingskaart

 

“Deze kaart met openslaande luikjes kun je kant-en-klaar kopen in een hobbywinkel, of soms ook bij een hobbykraam op de markt.

  • Het bruine stukje papier achter de uil is washumi-papier. Dit geeft net even iets aparts aan het geheel. 
  • De uil is 3D en van deze uil kun je 3D-velletjes kopen. Hierop staan vijf verschillende afbeeldingen. Ik koop meestal vier velletjes, om het goed 3D te kunnen maken.
  • De koksmuts kon ik maar 2D knippen en dus hield ik die twee keer over en heb hem nogmaals op de voorkant van de kaart gezet.”
  •  

    Aan tafel
    Ook Sylvia van Creasyl’s Kaartenrubriek ontwierp een kookkaart:

     

    “Dit is een 3D stempelkaart en die maak je zo:

  • Neem een groene dubbele kaart van 10 x 15 cm.
  • Op wit papier stempel je 3 x de wasbeer aan tafel (Bengelstempels van de stempelmakers).
  • Het eerste blaadje knip je met een figuurschaar in het vierkant uit, en plak je op de kaart.
  • Bij de tweede gestempelde kaart knip je alleen de wasbeer en tafel uit.
  • Bij de derde gestempelde kaart knip je alleen de handjes met mes en vork uit.
  • Nu plak je alles met 3d tape op elkaar.
  • Eventueel de stempel met potlood inkleuren (de delen die je ziet).”
  •  

    Aankleding

     

    Kleding
    Lidy: “Laat in de winter kinderen een T-shirt meenemen, want ze krijgen het flink warm van gourmetten! Het verdient aanbeveling om met twee volwassenen te zijn. Met zes kinderen heb je het dan druk genoeg.”

     

    Schorten en koksmutsen
    Ina: “We hadden van tevoren barbequeschortjes genaaid uit een oud laken en daarop de namen van de genodigden geschreven. Ook hadden we koksmutsen gemaakt: stevig wit papier in een koker gevouwen en bovenaan dicht gemaakt met wit crepepapier. Na het uitpakken van de cadeautjes kreeg iedereen de schorten voor en de mutsen op.”

     

    Activiteiten
    (Bezoek ook onze algemene rubriek Spelletjes en andere Activiteiten)

    Koken en eten

     

    Proefwedstrijd (geblinddoekt)

     

    Koksrace met eieren op een lepel 

     

    Mutsen en placemats versieren
    Anne-Marie: “Maak van papier koksmutsen en laat deze versieren, zo ook papieren place mats. Dat staat erg gezellig.”

     

    Spijkerpoepen
    Lidy: “Touw met spijker eraan om je middel knopen en zonder gebruik van je handen de spijker in een fles of pot die op de grond staat, zien te krijgen. We deden dit eerst in lege appelmoespotten om te oefenen. Later voor wie het wilde proberen in wijnflessen (die de kok al had leeggedronken).”

     

    Zoekspel
    Lidy: “Dit mocht na eerder succes niet ontbreken! Nodig: papier, pen, plakband, twee maal zoveel memoblaadjes als er kinderen zijn (plus één extra), stiften, producten voor het gourmetten (veelvoud van het aantal kinderen, i.v.m. voorkomen van ruzie, + 1 product), fototoestel en rolletje.

     

    Voorbereiding: zet de producten (op één na!) in groepjes van 3 of 4 op de foto en laat het rolletje ontwikkelen. Teken met verschillende kleuren stiften op de helft van de papiertjes een groot lachend gezichtje. Deze blaadjes zijn voor de kinderen. Teken op een blaadje een duidelijk afwijkend ding (wij hadden een kroontje). Dit blaadje plak je op het ene product dat niet op de foto staat. De andere papiertjes knip je in evenveel stukken als er producten zijn die op de foto staan. Je tekent er gezichtjes op in dezelfde kleuren en plakt ze op de producten. Zo kan ieder zijn eigen producten zoeken en vindt iedereen er evenveel. De foto’s plak je op een vel papier. Verstop alle producten (ook het ene dat niet op de foto staat) en vergeet niet te noteren welke kleur ze hebben en waar ze liggen.

    Zo ging het bij ons: De kinderen kregen te horen dat de kok alle spullen voor het diner boven had verstopt. Paniek in het paleis! Gelukkig had een koksmaatje alles nog net op de foto kunnen zetten voor de kok alles verstopte. Ik liet de foto’s zien en vertelde dat de kok in slaap was gevallen en nog steeds sliep. De kinderen kregen een briefje met een gekleurd gezichtje en moesten ieder drie producten zoeken met dezelfde kleur. Het product met het kroontje stond niet op de foto. Wie het vond mocht samen met papa en de jarige pannenkoekbeslag maken na het spel. Als twee kinderen tegelijk het kroontje zouden vinden, zouden we een dobbelsteen gebruiken om de winnaar aan te wijzen. Met de anderen zou ik van alles klaarmaken.”

     

    Bespreek wel vooraf duidelijk de spelregels: waar mogen ze zoeken, waar niet, voorzichtig op de trap, niet gillen etc. Ik deed een schort voor en een handdoek over mijn gezicht en ging als kok zitten ‘slapen’ naast de foto’s. Intussen hielp ik kinderen die vast zaten stiekem een beetje op weg met mijn papier waarop stond welke producten waar verstopt waren. Mijn man ging mee naar boven om de orde te bewaren. Het spel duurde in totaal ca. 20 minuten. Eenmaal beneden werd ik met luid geschreeuw wakker gemaakt. Ik zei dat ik geen zin had in koken en dat de kinderen zelf hun eten maar moesten klaarmaken.”

     

    Hapjes en drankjes

     

    Koken

    Tik ergens wat koksmutsen en schortjes op de kop (of maak ze zelf) en zet ze aan het werk:

     

  • Beslag voor pannenkoekjes
  • Eieren klutsen voor omeletjes
  • Vlees marineren
  • Gehaktballetjes draaien
  • Mini-hamburgers maken
  • Sausjes (bijv. uit zakjes van Calvé) aanmaken
  • Schaaltjes met bijgerechten vullen (ananas, perzik, zilveruitjes, augurkjes)
  • Milkshakes maken 
  •  

    Meer recepten
    Meer ideeën voor recepten vindt u bijvoorbeeld op Smulweb of in de verschillende kinderkookboeken die te koop zijn.

     

    Tafel dekken
    Als alle voorbereidingen gedaan zijn, kunnen de kinderen zelf de tafel dekken en versieren. En daarna genieten van hun ‘zelf’ klaargemaakte eten!! Laat ze als nagerecht bijvoorbeeld cake zelf versieren met slagroom (uit een spuitbus), taartversieringen (Baukje), hagelslag enzovoort.

     

    TIP: Hou bij dit alles de veiligheid in de gaten. Snijwerk van tevoren zelf doen, de keukenmachine en mixers alleen onder toezicht van een volwassene laten gebruiken. Zorg voor een rustige activiteit voor de kids die uitgegeten zijn. Bijvoorbeeld een video, puzzels of kleurplaten aan een andere tafel.

     

    Appelmoes
    Anne-Marie: ” Ook leuk is om zelf appelmoes te laten maken: ieder kind mag onder toezicht een appel schillen en in stukjes snijden. Daarna moeten de stukjes in een pan en een schepje suiker erbij. succes verzekerd. Als toetje zijn er vele mogelijkheden b.v. met bladerdeeg (recepten uit een kinderkookboek) en ijs.”

     

    Volledig menu
    Jeanne: “We maakten een volledig menu. Allereerst groentesoep, waarbij de kinderen zelf de groente sneden. Daarna pizza. Hierbij mochten de kinderen zelf diepvriesdeegplakjes beleggen met zelfgesneden beleg. Daarna maakten ze pakjes Saroma-pudding klaar, aardbeien- en bananensmaak. Ze mochten na het opstijven hun eigen toetje versieren met aardbeien, bananen, slagroom en chocoladestrooisel. Daarna gingen we appelflappen bakken van bladerdeeg en broodjes bakken van deeg dat ik van tevoren had klaargemaakt. Deze namen ze mee naar huis.”

     

    Veiligheid
    Lidy:”Het vlees lieten we niet klaarmaken door de kinderen i.v.m. de hygiëne. Na het tafeldekken namen we de veiligheid even door: niet klieren aan tafel, hoe houd je een pannetje vast, flessen saus niet over het gourmetstel heen aan elkaar geven, geen rauw vlees eten of pakken met je handen etc. We hadden i.v.m. de veiligheid alleen sauzen op tafel staan. Vlees, fruit, beslag etc. stonden naast de tafel op een campingtafel. Het snoer hadden we zoveel mogelijk achter kasten langs geleid en vast gezet.”

     

    Mee naar huis

     

    De zelfgebakken koekjes, schorten, koksmutsen, boekje met recepten.

     

    Trakteren op school
    Bezoek ook onze algemene rubriek Toffe Traktaties
  • Potjes brood
  •  

    Films, boeken en cd’s
    Bezoek ook onze Boekenkast

     

    Goede tip voor dit onderdeel? Mail ons!

     

    Films, boeken en cd’s
    Bezoek ook onze Boekenkast

     

    Goede tip voor dit onderdeel? Mail ons!