Niets is zo leerzaam als de praktijk, en VanHarte vindt dat iedereen mag profiteren van de ervaringen van andere bezoekers. Zo helpen we elkaar een handje! Op deze pagina vindt u daarom alle relevante praktijkverhalen die tot nu toe zijn ingezonden.

 

Heksenhol

Sylvia: “Toen onze dochter zes jaar werd, wilde zij graag een heksenfeest. Het was in oktober dus er waren griezelspullen genoeg te krijgen. Van jullie site hebben wij nuttige tips gehaald. Onder andere het zelf maken en versieren van heksenhoeden, vliegen op een heksenbezem (bij ons een enorm succes), het pruttelpotspel en de groepsfoto 1-uur service.

 

Wij hadden van tevoren een schuur helemaal versierd als heksenhol. Spinnenwebben, vleermuizen, heksenbezems, soepketel met sprokkelhout eronder, heksenhttp://www.vanharte.nl/wp-content/uploads/Images aan de muur, ballonnen met heksenafbeelding, gekleurde lampjes etc. Ook hadden wij ons verkleed als heks, maar niet geschminkt omdat er ook nog wat jongere kinderen bij waren. Bij binnenkomst kregen alle kinderen direct een heksenhoed op en een capeje om. Deze had ik zelf gemaakt (zwarte tule met gouden sterren). Daarna mochten de kinderen elkaar alvast gaan schminken in zilver, groen of paars. Wij schminkten er daarna met zwart de lijntjes en ook spinnetjes op, zodat ze er als echte heksjes uit kwamen te zien.

De spelletjes

 

Cadeau geven: alle kinderen gingen in een kring staan (heksenkring). De jarige heks in het midden. Met haar ogen dicht en arm vooruit draaide zij rond, terwijl alle kinderen riepen ‘
Spikkerdiespakkerdiespekkerdiespok, Danielle stop’. Degene die zij aanwees op het moment dat er stop werd geroepen, mocht dan haar cadeau geven. Daarna was het tijd voor heksenlimonade (groen) met heksenpuisten (slagroom soesjes met daarop een nepspinnetje).

 

Heksensoep: de bedoeling was dat de kinderen zelf de ingrediënten gingen zoeken voor de heksensoep. Van tevoren had ik kaartjes gemaakt met diverse afbeeldingen (kikkers, slangen, paddestoelen, spinnen, bromvliegen, bessen enz.) met daaraan weer verschillende kleuren lintjes. Zo had het kaartje met de afbeelding van een spin een groen lintje. Er waren net zoveel kaartjes als er kinderen waren. Buiten had ik de ingrediënten verstopt die op de kaartjes stonden afgebeeld en daarbij de kleur lint die bij dat ingrediënt hoorde. De kinderen kregen ieder een kaart en mochten daarna buiten gaan zoeken naar het kleur lint wat aan hun kaartje vastzat. Als ze het lint hadden gevonden, konden zij daar dus (b.v.ernaast of erachter etc) het ingrediënt zoeken dat op hun kaartje was afgebeeld. Toen alle ingredienten waren gevonden, gingen we weer naar binnen waar we met zijn allen om de heksenketel gingen staan (grote ijzeren plantenbak met hengsel).

Ik had ook een heksensoepspreuk gemaakt waarin allerlei ingrediënten (o.a. konijnenkeutels, slootwater, beschimmeld brood, nepsalamandertje, nep koeienoog, stinksok, paddenpies spinnenweb, etc.) werden vermeld. Die spreuk werd opgelezen door de andere heks, terwijl ik de ingrediënten toevoegde. Daarna mochten de kinderen hun gevonden ingrediënt aan de soep toevoegen en er zelf een toverspreuk bij verzinnen terwijl ze door de soep roerden met een stok.
Toen alle ingrediënten in de “soep” zaten, eindigde de spreuk met ‘..laat de soep nog even trekken, totdat zij krijgt groenige vlekken, eet smakelijk’. Alle kinderen trokken een vieze neus en vroegen of ze het echt moesten opeten, tot gatver dat eten we niet hoor.

 

Heksenbezemdans: van tevoren zelf kleine heksenbezems gemaakt van een lange tak met berkentakjes eraan. Dit is een variant op stoelendans.

 

Snoepspinhappen: variant op koekhappen.

 

Toverbrouwsel: ze mochten ook een toverbrouwsel maken dat ging sissen. De ingrediënten waren 2 eetlepels water met 1 eetlepel bakpoeder goed roeren en erin een keer 2 eetlepels azijn aantoevoegen.

 

Heksenboek: aan het eind kregen alle heksen een ‘groot magisch heksenboek’ mee (elke heks heeft immers een toverboek) dat ik zelf had gemaakt. De inhoud bestond uit een heksendiploma, een pagina met de groepsfoto, een heksenkleurplaat, heksensoepspreuk, heksendrankrecept en een heksenversje. Je kan er eigenlijk van alles in kwijt, en het is een leuke herinnering aan het feest.”

 

Heksendrank

Saskia: “Vul een glas tot 2/3 met cola, doe er een klein bolletje vanille-ijs op, een heel klein beetje rode siroop (bloed) over het ijs laten druppen en afmaken met een snoepworm.”

 

De toverketel

Monique: “Neem een grote wokpan of een ouderwetse ketel en zorg voor allerlei snoep dat met tovenarij te maken heeft, zoals muisjes, kikkers, slangetjes. Maak bij ieder snoepje een rijm. Na elk rijm mag elk kind het bijbehorende snoepje uit de ketel nemen en in zijn/haar zakje stoppen. Dit gaat door tot er geen snoep over is en de kids een kant-en-klare snoepzak hebben getoverd. Er leuk voor kinderen van 6 -7 jaar.”

 

Eenvoudige heksenjurk

Jacqueline: “Deze jurk is tevens geschikt als kliederschort. Koop zwarte vuilniszakken. Knip van de open zijde een rand af van ca. 5 cm. Dit wordt een ceintuur. Knip vervolgens de onderkant in punten. Aan de dichte zijde in het midden een halsopening knippen en twee armsgaten aan de zijkanten. De jurk kan nu over het hoofd worden aangetrokken en met een ceintuur om het middel worden gestrikt. Laat de kinderen een heksenhoed maken van karton met sterren en glitters en je bent klaar voor het feest.”

 

Heksennagels

Janny: “Te gebruiken als nagels van de heks: Buggleschips.”

 

Heksenlolly

Marjon: “Ik heb voor mijn tweeling van acht een heksenbal georganiseerd. Als bedankje heb ik ‘kermislollies’ gekocht, waar ik met raffia een bezemsteel van heb gemaakt. De vader van een klasgenootje heeft een heks getekend, die tien keer uitgeprint op dik papier (of zoveel je er nodig hebt natuurlijk) en ik heb ze uitgeknipt en bevestigd op de bezemsteel. Zo heb je een vliegende heks en een heerlijke lollie!”

 

Draaiboek voor een heksenfeest

 

Annemarie: Hierbij een lijst met dingen die je kunt doen bij een heksenfeest.

 

Vooraf voor de kinderen:
– heksenhoeden maken
– heksenjassen maken
– heksenliedje aanleren
– klas versieren
– Spinnen maken

 

Vooraf voor mijzelf:
– spulletjes uitzoeken, klaarzetten
– heksenuitnodigingen maken
– deeg maken
– snoepjes kopen
– tomatensoep met ballen
– ranja (groene)
– flesjes maken voor poliepek
– crepepapier in flessen toverdrank
– vuurkorf klaarmaken
– heksenverhaal zoeken
– heksencadeautje maken

 

Met gekleurd crêpepapier in water kun je allerlei kleuren met elkaar mengen en ontdek je vreemdecombinaties. Je kunt ze ook in verschillende doorzichtige potjes doen, bijvoorbeeld van licht naar donker. ‘Echte’ toverdrankjes die je kan proeven, kun je maken met water en (veel) drop. Laat het een nacht staan, en proeven maar. Spinnen kun je maken van een piepschuimbol, die je verft en waar je een onzichtbare draad doorheen haalt. De acht poten maak je van chenilledraad in dezelfde kleur als de romp, de spinnen kunnen aan een hoepel hangen waarin met draad een spinnenweb is gemaakt, of hang ze in de deuropening om de ouders mee te laten griezelen!

 

Voorleesverhaal
Dit verhaal heb ik geschreven, nadat ik mijn sokpop had gemaakt. In dit verhaal staat deze pop centraal, zodat ik er zelf wat meer aan heb. Je kunt het verhaal gewoon voorlezen, maar je kunt dus ook de sokpop de hoofdrol laten spelen en het verhaal meer uitwerken. De sokpop heet ‘Slipper’ en hij slist, houdt hier dus bij het uitspelen rekening mee! (]e kunt er natuurlijk ook je eigen invulling aan geven)

 

“Kom op, naar bed Sanne”, zegt mama en duwt Sanne al zachtjes de trap op. Maar Sanne heeft helemaal geen zin om te slapen:”Ik ben niet moe”, gaapt ze luid, maar mama weet wel beter.”Nee, je gaapt zeker zo, omdat je nog lang niet hoeft te slapen hè lieverd?” “Ik gaap helemaal niet”, zegt Sanne en dan moet ze per ongeluk nog een keer gapen, oeps nu heeft mama het zeker gezien. Maar ze wil niet slapen. Sanne is bang om naar bed te gaan, er zitten altijd enge monsters onder haar bed en in het donker ziet ze altijd griezelige beesten op de muur en die willen haar zeker weten opeten!

Als ze dan ‘s avonds in bed aan al die enge beesten moet denken, dan droomt ze er ook nog van. Ze heeft heel vaak van die enge dromen, maar ze wil helemaal niet eng dromen. Ze wil over leuke dingen dromen, dan wordt ze tenminste ook weer vrolijk wakker. Maar ze moet altijd zo oppassen voor de enge beesten dat ze helemaal niet aan leuke dingen kan denken. “Mama?” “la, Sanne, wat is er?” “Ik ben zo bang in het donker!” “Maar dat is toch helemaal niet nodig liefje, waarom dan?” “Er zitten allemaal beesten in mijn kamer als het donker is en dan durf ik niet te slapen.”

 

Mama kijkt Sanne even aan en dan begrijpt ze het al, dus daarom wilde Sanne ook niet naar bed. “Ik laat je deur wel open, zodat het niet zo donker is en dan ben je vast niet meer bang.” Ze stopt Sanne onder de deken en geeft haar een dikke kus. Sanne draait de hele tijd rond in haar bed, maar ze kan nog niet slapen. De deur is wel open en de enge monsters op de muur zijn er niet, maar er zitten allemaal enge beesten onder haar bed, zo eng dat ze niet eens durft te kijken, want als ze dat doet dan grijpen ze haar vast bij haar neus en dan sleuren ze haar zeker weten mee onder het bed en dan komt ze nooit meer terug. Ze zullen haar vast opeten! Sanne wil bijna gaan gillen dat mama moet komen, maar dan hoort ze een stem;”SSSstil maar meisssje, niet bang ssssijn.” Sanne kijkt verschrikt rond, maar ze ziet niets.

 

“Wwwwat is dat? Wwwie bent u?” vraagt ze bang. Ze ziet nog niets en stopt dan heel snel haar hoofd bij onder de dekens, dan kan het beest haar niet pakken. Sanne zit nu helemaal in het donker onder de dekens en is vreselijk bang, maar dan voelt ze iets op haar deken kriebelen. “Meissssje toch, kom er eensss onder vandaan, je hoefttt niet bang voor mij te sssijn, ik wil je helpen.” Eigenlijk durft Sanne het niet, maar ze spiekt toch even onder de deken vandaan om te kijken of ze niet eng droomt. Maar nee! Wat zit daar nou op haar dekbed, het is een heel raar beest, maar eigenlijk ziet hij er niet zo eng uit. “Wie ben jij?” . vraagt Sanne. “Ik ben Sssslipper”, slist het kleine beestje “en ik ben hier omdat ik je wil helpen, want je was zo bang daar net.” “Ja, jij moet ook oppassen hoor”, fluistert Sanne “want er zitten allemaal rare beesten onder mijn bed en ze sleuren je zo aan je neus mee!”

“Maar daarvoor ben ik hier nou juisssst”, slist Slipper, “ik ssal je laten ssien dat er helemaal nietss isss om bang voor te ssijn en alss je dat dan gessien hebt kun je weer aan leuke dingen denken en dan kun je eindelijk over leuke dingen dromen, over mij bijvoorbeeld!”, slist Slipper vrolijk. “Maar hoe dan?”, vraagt Sanne, die nog wel een beetje bang is. “Ssspring maar uit je bed en kruip maar achter mij aan, dan gaan we eensss een kijkje onder je eigen bed nemen, dan sssul je ssien dat er nietss aan de hand isss” Sanne is eigenlijk veel te bang om met Siipper mee onder haar bed te kijken, maar ze wil zo graag eindelijk eens een leuke droom hebben, dat ze besluit om toch maar mee te gaan. Slipper is ook erg lief en hij zorgt goed voor haar, dus ze hoeft niet bang te zijn. Ze springt uit bed en gaat achter Slipper op de grond liggen, zo is ze altijd veilig. Slipper heeft een zaklamp gepakt en doet hem aan.

 

Knip, ineens wordt alles onder Sanne’s bed helemaal licht. Sanne schrikt zo, dat ze snel haar ogen dichtknijpt. Ze bibbert helemaal. “Nee!” . zegt Slipper, “juissst niet je ogen dicht doen, kijk nou eensss, wat sssie je allemaal?” Voorzichtig doet Sanne haar ogen open en knippert even, omdat het zo licht is. “Huh? Maar ik zie helemaal niets engs”, zegt ze verbaasd. “Nee, sssuffie, dat heb ik je toch gesssegd? Er ssijn helemaal geen rare beessten of enge monsssterss, alleen je eigen rommel sstaat onder je bed”. Nu ziet Sanne het ook,’ waar ze altijd bang voor is geweest is haar eigen speelgoed, dat ze steeds onder haar bed stopt. Ze ziet haar poppen, haar computerspelle@es, haar tekendoos en nog veel meer. “Ben ik daar al die tijd bang voor geweest?”, vraagt ze. “la ssuffie, er is niets om bang voor te zijn, geen enge monsssterss of rare beessten, het enige rare beesst, dat ben ik!” “la, maar jij hebt me geholpen!” Sanne is zo blij dat ze Slipper een hele dikke kus op zijn hoofd geeft. Slipper wordt er een beetje verlegen van. “Maar ik moet nu weer gaan hoor”, zegt Slipper “er zijn nog veel meer kinderen die bang zijn voor de monsters en die moet ik ook nog helpen, maar als je weer bang bent dan ben ik er weer om je te helpen!”

 

Slipper verdwijnt in een flits en Sanne kijkt verdwaasd om zich heen. Waar is hij nou gebleven? Maar ze ziet hem niet meer. Ze moet vreselijk gapen en kruipt weer onder haar warme deken, ze rolt er helemaal in en denkt aan wat er allemaal is gebeurt en valt dan eindelijk in slaap. “Sanne, Sanne”, mama schudt aan de deken en Sanne wordt wakker. “Huh, waar ben ik? Waar is Slipper?”, vraagt ze aan mama. “Wie is Slipper?” vraagt mama “je hebt toch niet weer over enge beesten gedroomd hè?” Sanne krabbelt even op haar hoofd, ze begrijpt er helemaal niets van. Wat is er allemaal gebeurt? Heeft ze alles gedroomd? Nee, nu weet ze het weer! “Mama, ik was heel bang toen ik moest slapen, maar toen kwam Slipper en die heeft me geholpen en toen ging hij weg en toen heb ik eindelijk heel fijn gedroomd!” Mama begrijpt helemaal niets van haar verhaal, maar ze laat Sanne alles vertellen. “En toen gingen we samen onder mijn bed kijken”, vertelt ze “en toen was alles goed er was alleen maar speelgoed en toen ging Slipper weg en toen heb ik heel fijn gedroomd. En nu ben ik verliefd op Slipper!” Mama weet niet waar Sanne het over heeft, maar ze is blij dat ze weer zo vrolijk is en geeft Sanne een aai over haar haar.

 

 

Tovertrucjes
* tovertekening: tekenen met een kaars, ecoline erover.
* kleuren toveren: stukjes crepepapier in een doorzichtige bak met water
* sjaaltjes uit een hoed toveren

 

Losse heksenideeën
* Laat de kinderen een toverspreuk stempelen op wit papier, dat op gekleurd papier plakken. Wat sterren erbij.
* Zorg voor veel boeken over heksen en toveren (Platvoetje, Hennie de heks, Lotje is jarig, Abracadabra, Foeksia de miniheks.)* Liedjes: Timpe tampe tovenaar, Heks, lelijke heks.
* Verzin een toverdans op ‘als ik kon toveren’ van Herman van Veen.
* Maak een heksenmantel van een vuilniszak. Gaten erin voor hoofd en handen en beplakken met sterren en manen.
* Maak van de kinderstoeltjes heksenstoelen. Zwarte platte mijter maken en laten beschilderen met goud, zilver, paars en roze verf. Wordt hartstikke mooi en vinden de kinderen heel stoer. De mijter kan je zo over de rugleuning steken.

 

Taart per bezemkoerier

Rosan: ” Vraag aan je buurman (of -vrouw) om verkleed als heks of tovenaar de taart te bezorgen. Zorg ervoor dat hij/zij een bezem bij zich heeft, dan lijkt het net of hij/zij daarop is gekomen.”

 

Toveruitnodiging

Marionne: “Als uitnodiging voor een heksenfeest kun je een heksenplaatje downloaden en de tekst binnenin de uitnodiging schrijven met een veer en citroensap. Wanneer je hier een hete strijkbout op zet, wordt de tekst weer zichtbaar. Dat is pas echt toveren.”

 

Griezelige hapjes

Sarjenka : “Doorzichtige gelatinepudding (te koop in de supermarkt, instant), en daardoorheen slierten gekookte spaghetti (dat zijn wormen) en gekookte zilvervliesrijst (dat zijn maden) stoppen… Gegarandeerd effect.”

 

Bezemsteelrace

Mark: “Maak met een lange tak, wat twijgjes en wat touw een bezem (of laat de kinderen het zelf doen). Dit doe je door de twijgjes aan het uiteinde van de tak te wikkelen.Zet buiten een parcours uit waarin ze moeten zigzaggen en klimmen, terwijl ze met een paar tegelijk op 1 bezem zitten (ze moeten allemaal de bezem blijven vasthouden en mogen hem niet loslaten, ondanks de obstakels).”

 

Heksenfeest

Greet: “Ook wij (mijn man en ik) hebben voor onze dochter (7 jaar) een heksenfeest gegeven. Alle kinderen kregen een uitnodiging om een heksencursus te komen volgen, daar hadden we een pil (klein snoepje) in gedaan die ze twee uur voor het feest in moesten nemen om de pukkel op de neus te laten groeien.

 

Toveruitrusting
Bij aankomst kregen ze meteen de pukkel op hun neus (met oogpotlood). Ze kregen ook een toverstokje (zwart rietje met een stukje zilverpapier aan het einde) en konden daarmee hun cadeautje onder een tafelkleed uittoveren. Om een heksenhoed te kunnen krijgen (wij hadden ze gekocht), moesten ze het volgende gedichtje opzeggen (dit hadden wij ook aan de voordeur geplakt):

 

Nie na Noetsie
dit is het huis van de Heks Magroetsie (dochter heet Magret)
degeen die hier binnen komt lopen
wordt meteen in de schimmel gesnopen

Snoephuisje
En ja ook wij lieten ze knutselen; een echt heksen huisje van snoep. Koop een partij snoep (dropveters, kleine snoepjes, spekkies etc.) Maak van een melkpak een huisje, knip het doormidden en draai de onderkant naar boven. Niet hem met een nietmachine tegen het ‘puntdak’ en je hebt een huisje. Maak een steelpannetje glazuur om de snoepjes tegen het huisje te plakken.

 

Vliegen
Daarna leerden ze van de tovenaar (mijn man met lange baard en lange puntmuts in zijn ochtendjas) vliegen. Bind een heksenbezemsteel aan de schommel en laat ze ‘vliegen’. Als de heksen in spe aan dit onderdeel hebben voldaan, kunnen ze naar de volgende opdracht: hun uiterlijk. Make-up, een flinke pot gel en een bus haarlak gaven enorme pret.

 

Aan het eind werden onze heksen (met een heksendiploma) naar huis gebracht. De heksenhoed kregen ze als cadeautje mee. Het was een geweldig feest waar ze nog lang over napraatten. Vooral het pilletje om de neus te laten groeien, vonden ze erg spannend en ook de heks (ik dus) die de cursus gaf vonden ze geweldig.”

 

Heksenbrouwsel

Paulina: “Doe in een blender bevroren bosbessen, vanille-ijs en appelsap, flink pureren en je hebt een toverdrankje. Wat tovert het dan? Een blauwe tong!”

 

Drakendrank / Heksenbowl (Nicole)

Benodigdheden:

  • 1 pak appelsap
  • 1 fles gingerale
  • beetje Pisang Ambon (voor de groteren) of groene limonade (voor de kleintjes)
  • kiwi`s ( vers of uit blik )
  •  

    Appelsap, ginger ale en Pisang Ambon of limonade bij elkaar doen. Kiwi`s van schil ontdoen en in smalle schijfjes snijden. Bij de rest doen en smullen maar!

     

    De rand van de schaal kunt u mooi versieren door deze eerst in eiwit te dopen, en daarna in kristalsuiker en/of peterselie te dopen.

     

    Heksenoutfits

    Monique: “Laat de kinderen zelf hun heksenoutfit knutselen. Dus een muts van zwart karton (met grote rand uiteraard) met een stuk tule als spinnenweb eraan, een jurk van een zwarte vuilniszak waar je armsgaten en een hoofdopening in maakt en die wordt versierd met sterren. En voor de echte knutselfans bijpassende sieraden in de vorm van een slangenarmband (keukenrol groen verven, in spiraal knippen, kop wat ronder laten en oogjes en lijf met behulp van gomplakkers versieren). Of slangenoorbellen (van karton een vorm uitknippen, zorg dat de slangenkronkel achter het oor past!). Mijn dochter van zeven heeft met haar vriendinnen veel plezier gehad op het heksenfeest!

     

    Heksenadvies

    Heks Hazel: “Ten eerste, een hele leuke site met veel ideeën! Zelfs Heksen in spe kunnen nog wat van deze site leren. Als Heks Hazel geef ik vaak heksen en griezelfeesten. Wanneer je zo`n feest organiseert, is het inderdaad leuk om het huis te versieren. Vooral de donkere kleuren, zoals zwart en paars doen het goed! En de verlichting, een beetje schemerig is helemaal oké!

     

    Maar, hebben jullie ook al aan wierrook gedacht (wat stinkt het hier!)? Of aan spinnenwebben met spinnen? Hang deze ook eens over lampen heen, of bij een spiegel. Zing geen ‘lang zal ze leven’, maar zoek een lied met toverspreuken, en leer dat de kinderen aan.

     

    Ik heb ook wel eens enge dingen (insecten en zo) gegoten van gips, zodat de kinderen deze konden versieren als ik met een spel bezig waaraan niet iedereen tegelijk mee kon doen. En toveren (goochelen)… zoek een eenvoudig goochelboekje in de bieb, en leer daar een paar trucjes uit! Desnoods leer je de kinderen een goocheltruc, met de mededeling dat dit een geheime toverspreuk is. Laten zien aan iemand anders is oké, maar door vertellen….. Ik zou het niet doen, want met geheime toverspreuken weet je nooit wat er kan gebeuren als je die zonder toestemming door vertelt! Ga door met deze leuke site. Op mijn homepage staan kleurplaten met heksen en griezels. Die kun je uitprinten en aan de kinderen meegeven.”

     

    Heksenknutsels

    Karin: “Ik heb het ook bij een eerdere reactie gelezen, maar ook bij het partijtje van mijn dochter was het knutselen een groot succes. Ik heb zowel met haar vijfde als zesde verjaardag ‘knutselen in thema’ gedaan. Voordeel van knutselmomenten is dat de kinderen even rustig zitten.

     

    De laatste keer had ik een heksenfeestje bedacht samen met mijn dochter. We hebben van doorzichtige plastic kerstballen toverbollen gemaakt en bij het tweede knutselmoment hebben we trommeltjes gemaakt van bodemloze kwarkbekers met daarover een ballon gespannen. Net echt. Beide knutselopdrachten hadden ook een doel: ik had een heksenverhaal geschreven en tijdens het speurtochtje daarna moesten ze opdrachten doen met die trommel en toverbol, passend bij het verhaal.

     

    Pruttelpotspel
    We hebben ook een pruttelpotspel gedaan. Een variatie op het proefspel: in een pruttelpot had ik bakjes van kwarkjes gezet. De helft had ik gevuld met schoonmaakluchtjes en de andere helft met kookluchtjes. Ze moesten raden wat voor een soort luchtje het was en ook als het lukte welk luchtje. Het soort luchtje bepaalde de speurtochtgroep (pruttelpotten of heksenbezems).

     

    Heksenhoedendans
    Ook hebben we een heksenhoedendans gedaan, variant op de stoelendans. De volgorde van cadeautjes geven, werd bepaald door een toverstafje dat we rond lieten draaien tot het naar iemand wees.””

     

    Echte heksen

    Deirdre: “Toen míjn dochter 7 jaar werd, heeft ze een heksenfeestje gegeven. De kinderen hebben eerst in twee groepjes zelf een zwarte kartonnen heksenpuntmuts gemaakt, versierd met zilveren manen en sterren. En een zwart T-shirt beschilderd met fluorescerende textielstiften. Tijdens het knutselen schminkten wij de kinderen en gaven we ze wratten.

     

    Heksentaart en limonade
    Na het knutselen hebben ze taart en heksenlimonade gedronken. De taart was versierd met een spinnenweb van dropveters en snoepspinnen erop en in de limonade zaten soort bruisende pilletjes die veranderden in wormpjes(fopwinkel). Ondertussen had ik me verkleed als heks en zat ik in een ketel met daarin smeulende wierook (in een donkere kamer met papieren lantaarntjes verlicht) te roeren. De kinderen moesten boven komen, waar ik ze vertelde dat ze nu betoverd waren en in mijn macht. Als ze alle taken die ik hen gaf goed zouden uitvoeren, waren ze weer vrij, maar dit zou ze toch nooit lukken….

     

    De taken

    De taken bestonden uit o.a.:
    -griezelbeesten rijgen (snoepwurmen, kikkers enz. aan een draad rijgen tot een ketting).
    -allerlei etenswaren geblinddoekt voelen en raden wat het is. Bijvoorbeeld natte ontbijtkoek (hondenpoep..), koude spaghetti (wurmen).
    – een insect in een kring aan elkaar doorgeven en diegene die het beest vast heeft als de muziek stopt, is af.
    Toen ze klaar waren mochten ze boven kijken of de heks er nog was, zo niet dan hadden ze de opdrachten goed uitgevoerd. Tot slot was er nog poppenkast met een heks.

     

    Als afscheid kregen ze een spanen doosje mee, waarop een heksenhoofd was getekend met daarin een bijpassend stickertje, een klein fluorescerend insectje, een kikkersnoepje e.d.

     

    Spannend
    Dat er een echte heks was vonden ze het spannendst. Zodra ik weer ‘als mezelf’ tevoorschijn kwam, vroegen ze allemaal of ik de heks was geweest. Toen ik ontkende, gingen sommige kinderen boven kijken of de heks er nog was. Mijn dochter wilde ‘s avonds voor het slapen gaan toch nog even zeker weten dat ik de heks was, want anders zou ze eng gaan dromen.”