Heksen en tovenaars zijn altijd al superpopulair. Maar door het succes van de Harry Potter-boeken en -film, is het helemaal een rage om een heksenfeest te organiseren. Hier vindt u tips voor een toverachtig feest. We hebben ook een volledig Harry Potter-feest voor u uitgewerkt.

 

Activiteiten
(Bezoek ook onze algemene rubriek Spelletjes en andere Activiteiten)

 

De grote heksenkring
Sandra: “Aan het begin van het feest vertel ik (verkleed als heks) een oud heksenverhaal. Ik vertel ze dat het eindelijk is gelukt om alle heksen bij elkaar te krijgen. Vanavond is het tijd voor de grote heksenkring, waar wordt gedanst en gezongen. Maar�eerst moeten ze soep maken voor dat feest. De ingredi�nten? Krokodillenteennagels, rattenoren, vleermuisogen, een vieze stinksok, webdraadjes, spinnenpootjes en tot slot konijnenkeutels. En dat alles moeten de heksen eerst gaan zoeken in het park.�Wat ze niet weten is dat er in het park drie andere heksen zijn (onze andere dochter van dertien met twee vriendinnen). Zij zullen ze een flink laten schrikken.”

 

Toverdrankjes
Annemarie: “Met gekleurd cr�pepapier in water kun je allerlei kleuren met elkaar mengen en ontdek je vreemde combinaties. Je kunt ze ook in verschillende doorzichtige potjes doen, bijvoorbeeld van licht naar donker. ‘Echte’ toverdrankjes die je kan proeven, kun je maken met water en (veel) drop. Laat het een nacht staan, en proeven maar.”

 

Muts en shirt
Deirdre: “De kinderen hebben zelf een zwarte kartonnen heksenpuntmuts gemaakt, versierd met zilveren manen en sterren. En een zwart T-shirt beschilderd met fluorescerende textielstiften. Tijdens het knutselen schminkten wij de kinderen en gaven we ze wratten”

 

Betovering verbreken
Deirdre: “Ik heb me verkleed als heks en zat ik in een ketel met daarin smeulende wierook (in een donkere kamer met papieren lantaarntjes verlicht) te roeren. De kinderen moesten boven komen, waar ik ze vertelde dat ze nu betoverd waren en in mijn macht. Als ze alle taken die ik hen gaf goed zouden uitvoeren, waren ze weer vrij, maar dit zou ze toch nooit lukken…. De taken bestonden uit o.a.:

 

  • griezelbeesten rijgen (snoepwurmen, kikkers enz. aan een draad rijgen tot een ketting).
  • allerlei etenswaren geblinddoekt voelen en raden wat het is. Bijvoorbeeld natte ontbijtkoek (hondenpoep..), koude spaghetti (wurmen).
  • een insect in een kring aan elkaar doorgeven en diegene die het beest vast heeft als de muziek stopt, is af.
  •  

    Toen ze klaar waren, mochten ze boven kijken of de heks er nog was. Tot slot was er nog poppenkast met een heks.”

     

    Toverspreuk en toverdans
    Annemarie: “Laat de kinderen een toverspreuk stempelen op wit papier en dit op gekleurd papier plakken. Of verzin een toverdans op ‘als ik kon toveren’ van Herman van Veen.”

     

    Voorleesverhaal
    Annemarie: “In mijn verhaal staat de sokpop centraal die ik zelf heb gemaakt. Je kunt het verhaal gewoon voorlezen, maar je kunt dus ook de sokpop de hoofdrol laten spelen. De sokpop heet ‘Slipper’ en hij slist.

     

    Toverbollen en trommels
    Karin: “We hebben van doorzichtige plastic kerstballen toverbollen gemaakt en bij het tweede knutselmoment hebben we trommeltjes gemaakt van bodemloze kwarkbekers met daarover een ballon gespannen. Ik had een heksenverhaal geschreven, en tijdens het speurtochtje daarna moesten ze opdrachten doen met die trommel en toverbol.

     

    Pruttelpotspel
    Karin: “In een pruttelpot had ik bakjes van kwarkjes gezet. De helft had ik gevuld met schoonmaakluchtjes en de andere helft met kookluchtjes. Ze moesten raden wat voor een soort luchtje het was en ook als het lukte welk luchtje. Ook deden we de heksenhoedendans (variant op stoelendans). De volgorde van cadeautjes geven, werd bepaald door een toverstafje dat we rond lieten draaien tot het naar iemand wees.”

     

    Gipsen beeldjes en goocheltrucs
    Heks Hazel: “Ik heb ook wel eens enge dingen (insecten en zo) gegoten van gips, zodat de kinderen deze konden versieren als ik met een spel bezig waaraan niet iedereen tegelijk mee kon doen. En toveren (goochelen)… zoek een eenvoudig goochelboekje in de bieb, en leer daar een paar trucjes uit! Desnoods leer je de kinderen een goocheltruc, met de mededeling dat dit een geheime toverspreuk is. Laten zien aan iemand anders is ok�, maar doorvertellen….. Ik zou het niet doen, want met geheime toverspreuken weet je nooit wat er kan gebeuren als je die zonder toestemming door vertelt!”

     

    Heksenoutfit
    Monique: “Laat de kinderen zelf hun heksenoutfit knutselen. Dus een muts van zwart karton (met grote rand uiteraard) met een stuk tule als spinnenweb eraan, een jurk van een zwarte vuilniszak waar je armsgaten en een hoofdopening in maakt en die wordt versierd met sterren. En voor de echte knutselfans bijpassende sieraden in de vorm van een slangenarmband (keukenrol groen verven, in spiraal knippen, kop wat ronder laten en oogjes en lijf met behulp van gomplakkers versieren). Of slangenoorbellen (van karton een vorm uitknippen, zorg dat de slangenkronkel achter het oor past!).”

     

    Snoephuisjes en vliegen
    Greet: “En ja ook wij lieten ze knutselen; een echt heksenhuisje van snoep. Koop een partij snoep (dropveters, kleine snoepjes, spekkies etc.) Maak van een melkpak een huisje, knip het doormidden en draai de onderkant naar boven. Niet hem met een nietmachine tegen het ‘puntdak’ en je hebt een huisje. Maak een steelpannetje glazuur om de snoepjes tegen het huisje te plakken. Daarna leerden ze van de tovenaar (mijn man met lange baard en lange puntmuts in zijn ochtendjas) vliegen. Bind een heksenbezemsteel aan de schommel en laat ze ‘vliegen’. Als de heksen in spe aan dit onderdeel hebben voldaan, kunnen ze naar de volgende opdracht: hun uiterlijk. Make-up, een flinke pot gel en een bus haarlak gaven enorme pret.”

     

    Bezemsteelrace
    Mark: “Maak met een lange tak, wat twijgjes en wat touw een bezem (of laat de kinderen het zelf doen). Dit doe je door de twijgjes aan het uiteinde van de tak te wikkelen.Zet buiten een parcours uit waarin ze moeten zigzaggen en klimmen, terwijl ze met een paar tegelijk op 1 bezem zitten (ze moeten allemaal de bezem blijven vasthouden en mogen hem niet loslaten, ondanks de obstakels).”

     

    De heksenkring
    Sylvia: “Alle kinderen gingen in een kring staan (heksenkring). De jarige heks in het midden. Met haar ogen dicht en arm vooruit draaide zij rond, terwijl alle kinderen riepen ‘Spikkerdiespakkerdiespekkerdiespok, Danielle stop’. Degene die zij aanwees op het moment dat er stop werd geroepen, mocht dan haar cadeau geven.”

     

    Heksensoep
    Sylvia: “De bedoeling was dat de kinderen zelf de ingredi�nten gingen zoeken voor de heksensoep. Van tevoren had ik kaartjes gemaakt met diverse afbeeldingen (kikkers, slangen, paddestoelen, spinnen, bromvliegen, bessen enz.) met daaraan weer verschillende kleuren lintjes. Zo had het kaartje met de afbeelding van een spin een groen lintje. Er waren net zoveel kaartjes als er kinderen waren. Buiten had ik de ingredi�nten verstopt die op de kaartjes stonden afgebeeld en daarbij de kleur lint die bij dat ingredi�nt hoorde.

     

    De kinderen kregen ieder een kaart en mochten daarna buiten gaan zoeken naar het kleur lint wat aan hun kaartje vastzat. Als ze het lint hadden gevonden, konden zij daar dus (b.v.ernaast of erachter etc) het ingredi�nt zoeken dat op hun kaartje was afgebeeld. Toen alle ingredienten waren gevonden, gingen we weer naar binnen waar we met zijn allen om de heksenketel gingen staan (grote ijzeren plantenbak met hengsel).

     

    Ik had ook een heksensoepspreuk gemaakt waarin allerlei ingredi�nten (o.a. konijnenkeutels, slootwater, beschimmeld brood, nepsalamandertje, nep koeienoog, stinksok, paddenpies spinnenweb, etc.) werden vermeld. Die spreuk werd opgelezen door de andere heks, terwijl ik de ingredi�nten toevoegde. Daarna mochten de kinderen hun gevonden ingredi�nt aan de soep toevoegen en er zelf een toverspreuk bij verzinnen terwijl ze door de soep roerden met een stok.Toen alle ingredi�nten in de “soep” zaten, eindigde de spreuk met ‘..laat de soep nog even trekken, totdat zij krijgt groenige vlekken, eet smakelijk’. Alle kinderen trokken een vieze neus en vroegen of ze het echt moesten opeten, tot ‘gatver dat eten we niet hoor’.”

     

    Sissend toverbrouwsel
    Sylvia: “Ze mochten ook een toverbrouwsel maken dat ging sissen. De ingredi�nten waren 2 eetlepels water met 1 eetlepel bakpoeder goed roeren en erin een keer 2 eetlepels azijn aantoevoegen.”

     

    Bezemdansen
    Brenda: “In de heksenkring een (kinder)bezem doorgeven op muziek als de muziek stopt mag het kind die de bezem vast heeft een rondje om de kring vliegen en mag dan buiten de kring gaan staan.”

     

    Muizen happen
    Brenda: “Witte muizen aan een heksenhaar (snoepveter) happen, eventueel met blinddoek.”

     

    Heksenspeurtocht
    Kathy: “We verdeelden de groep in twee groepen. Het verdelen deden we door kaartjes van twee kleuren in een heksenhoed te doen. De rode voor de groep heksenkring met de naam ‘rouged’or’ en blauw voor ‘aquamarijn’. De kinderen werden daarna in de kleur van hun kring geschminckt (met resp. rode en met blauwe tinten). De wachtende kinderen kregen alvast een heksendiploma waarop ze de naam van hun kring en hun heksennaam konden invullen. De antwoorden bij de vragen en opdrachten schrijven de kinderen op een antwoordformulier in de kleur van hun heksenkring.

     

    Heksendrank maken
    Er wordt een brouwsel gemaakt van klaar gezette ingredi�nten, als appelsap, spa rood, sinaasappelsap, suiker enz. Ook zelf proeven (!) maar ook iets overlaten voor de jury.

     

    Toverles
    Zet spullen per opdracht vantevoren in apart (schoen)dozen klaar en denk hierbij aan het aantal groepen dat je hebt!

     

  • Kleuren mengen: welke kleur ontstaat als je rood en blauw mengt? En geel en rood? En geel en blauw? Zet verf en mengbakjes klaar.
  • Zet een kaartje met een muisje getekend achter een leeg glas. Vul het glas met toverwater uit een fles. Wat gebeurd met het muisje als je door het glas kijkt? (afbeelding draait om)
  • Wat moeilijker te maken! Maak van karton een cirkel met twee gaatjes aan de buitenkant op dezelfde hoogte. Rijg door elk gaatje een touw. Teken op de ene kant van de cirkel een kooitje en op de ander kant een muisje. Hou het rondje in het midden en draai het rond zodat het touw zich opdraait. Trek dan aan de beide uiteinden en laat het touw zich afdraaien. kijk goed naar de http://www.vanharte.nl/wp-content/uploads/Images, wat gebeurd? (je ziet de muisje in het kooitje)
  • Spoken: knip uit zwart karton een spookfiguur met uitgeknipte ogen. Hou dit tegen een witte achtergrond en staar er ongeveer een minuut naar. Kijk dan ernaast op de witte achtergrond. Wat zie je? (een wit spook (negatiefbeeld))
  •  

    Woordtoveren
    De groep kreeg een envelop mee met daarin een papier met het woord ‘heksentaart’. Maak van dit woord andere woorden. Hierbij kun je aangeven hoeveel woorden ze mogen maken of in hoeveel tijd.

     

    Heksenknutsel
    Maak je eigen heksenhuisdier. een spin of rups.

     

  • Spin: kruis 4 strengen chenilledraad over elkaar. Draai wol om en om en om……het midden. Plak hierop oogjes (hobbyzaak) en klaar.
  • Rups: trek een donkere pantykous over een reep schuimrubber. Draai chenillidraad hierom om de 4 cm als pootjes en plak er kraaltjes aan. Maak met oogjes en glitterverf een gezichtje en klaar.
    Hoe noem je je griezeldiertje? Dit komt op het heksendiploma.
  •  

    Hekseneten
    Proef en voelspel. Raad wat het echt is! Proeven met een blinddoek of afgeplakte bril:

  • vleermuizenbloed: jam of ketchup
  • drakensnot: mayonaise
  • kattenpoep:pindakaas of chocopasta
  •  

    Voelen:

  • heksenneus: aardappel of augurk
  • kikkerogen: olijven of lichees
  • natte wormen: koude gaar gekookte spagehetti in beetje nat.
  •  

    Alle antwoorden worden opgeschreven en bij de jury ingeleverd. Ik had hulp van twee tienermeisjes uit de beurt die met de twee groepen meeliepen en konden helpen. Beide groepen hadden het even goed gedaan. De beoordeling van de heksendrank kon toch een winnende groep aanwijzen. Het winnen was echter niet zo belangrijk, de lol aan de opdrachten was al veel waard. Als prijs kreeg iedereen een zelf gemaakt toverstafje, de winnaars gouden en de verliezers zilveren.

     

    Dieren in de nacht
    Bij afloop deden we nog een spel in het donker. De jarige moest even in de gang. Elke genodigde kreeg een kaartje met een nummer en een plaatje van een dierfiguur. Zij verstopten zich elk. De kamer werd donker gemaakt. De jarige werd binnengeroepen. Ze moest bij de toverbol (een lamp onder een doek die ik met een schakellaartje aan en uit kon doen) zeggen : de klok slaat ….uur. Hierbij zei ze een getal. Het kind met dat getal op haar briefje maakte dan het diergeluid van haar dier op het kaartje. De jarige moest dan raden wie het was. Ik had alle dieren en namen van kinderen erbij opgeschreven. Was het goed dan ging de toverbol(lamp) aan. Niet goed dan begonnen we weer opnieuw. Goed geraden kinderen kwamen tevoorschijn en kregen een bedankje om mee naar huis te nemen.”

     

    De pukkel op de heksenneus
    Angeline: “Teken op een groot stuk karton een heksenhoofd met een flinke lange heksenneus, geef de aanwezige kinderen een kauwgom in hun mond en doe ze daarna om de beurt een blinddoek om. Daarna moeten ze de kauwgom proberen op de neus van de heks te plakken. Degene die de juiste heksenpukkel heeft gecre�erd, wint.”

     

    Wat is er weg?
    Angeline: “Alle kinderen gaan in een kring zitten,leg in het midden een heksenhoed met daaronder verschillende voorwerpen(griezelige snoepjes,of insekten bijv.)Alle kinderen moeten goed kijken wat er onder de hoed ligt.Een kind gaat even op de gang en er word iets onder de hoed vandaan gehaald,waarna het kind terugkomt en onder de hoed kijkt en moet vertellen wat er onder de hoed is verdwenen.”

     

    Griezelgrabbel
    Angeline: “Een grabbelton vol gekookte spaghetti waaruit de kinderen na afloop allemaal hun eigen prijsje mogen grabbelen (enge dingen zoals kleefinsekten en zo, te koop in bijv.een fop/feestartikelen winkel).”

     

    Spokenjacht
    Angeline: “Een vriendin had door het hele huis kleine papieren spookjes (zo’n 70 stuks) verstopt. Elk kind kreeg een zaklamp en moest hiermee boven in het donker spookjes gaan zoeken. Degene die de meeste spookjes had gevonden, had gewonnen.”

     

    Ballonnen prikken
    Angeline: “Zwarte ballonnen met confetti erin en een briefje met een naam van de uitgenodigde kinderen. De jarige job mocht telkens een ballon lek prikken en vond daar dan een briefje in met de naam van het kind erop dat haar cadeautje mocht geven.”