Een echt Harry Potter-feest begint natuurlijk met het sorteerritueel. Wie hoort in Griffoendor, wie in Huffelpuf …. De hoed beslist. Hieronder leest u hoe u dit kunt aanpakken. Aangevuld met tips van Carlotte en Henk.

 

Om te beginnen zetten de kinderen één voor één de sorteerhoed opzetten. Deze vertelt ze in welke afdeling ze thuishoren. Zorg voor een grote tovenaarshoed die wat over de ogen zakt. U maakt hem vrij eenvoudig van karton. Iets handiger types maken hem zelfs van vilt.

 

Wilt u het sorteren echt eerlijk laten verlopen, dan zorgt u voor evenveel briefjes van elke afdeling en trekt u er bij elk kind blind een uit. U zit achter het kind, mompelt en fluistert wat in zijn/haar oor en na een paar tellen spanning leest u luid en plechtig voor wat de uitspraak van de sorteerhoed is: “Ramona is wijs en dapper. Zij hoort in Griffoendor.” U kunt ook een walkman in de sorteerhoed stoppen die om de tien seconden iets zegt. Of u koopt bij de speelgoedzaak een stemvervormer. Haal de microfoon uit de vervormer en stop de luidspreker (waar de vervormde stem uitkomt) in de sorteerhoed. Via de microfoon kunt u nu (eventueel vanuit een andere kamer) de sorteerhoed laten spreken!

 

Het leukst is het om de twee afdelingen te nemen die het meest prominent in het boek aanwezig zijn: Griffoendor en Zwadderich. Harry Potter, Hermelien Giffel en Ron Wemel zitten in Griffoendor. In Zwadderich zit Harry’s aartsvijand Draco Malfidus en zijn maatjes Korzel en Kwast. Merkt u dat kinderen absoluut niet in Zwadderich willen zitten, kies dan een andere afdeling. Maar misschien vinden sommige kinderen het juist heel leuk om de ‘slechteriken’ te spelen? Heeft u een feest met erg veel kinderen, dan kunt u ook de andere twee afdelingen gebruiken (Ravenklauw en Huffelpuf). Natuurlijk kunt u ook zelf namen bedenken voor de afdelingen.

 

Meta: “Wij hebben voor de sorteerceremonie de volgende variant bedacht. Ik heb uit een kleurboek de ‘batches’ van Griffoendor, Zwadderich, Huffelpuf en Ravenklauw gekopieerd en deze op dik papier geprint. Deze weer uitgeknipt en een gaatje erin gemaakt met de perforator en hier kettingen van gemaakt. Bij binnenkomst moesten de kinderen aan het koordje van de ketting trekken(plaatje ligt op zijn kop). Zo werden zij dus ingedeeld in de bepaalde groepen. Verder lagen er stiften klaar, waarmee zij de batches naar eigen smaak konden inkleuren.”