Naast de lessen worden de dagen van Harry en zijn vrienden gevuld met spannende avonturen. De volgende spelletjes hebben hiermee te maken.

 

  • De steen der wijzen
    Zoek wat grote kiezels (evenveel kiezels als er kinderen op het feest zijn). Verf op elke steen een aantal punten en verf er één in een afwijkende kleur. Knoop om elke steen een heel lang lint. Verstop de stenen op verschillende plaatsen in uw huis. Leid elk lint kris-kras door het huis. Onder het bed, over de trap, rond de stoelpoot enzovoort. Alle linten eindigen op een centraal punt. Elk kind kiest 1 lint en volgt dit. Wie vindt de steen der wijzen?
  • De beukwilg
    De kinderen zitten in een kring. In het midden staat de Beukwilg. Dit kind is geblinddoekt. Zo stilletjes mogelijk wisselen twee kinderen (die u aanwijst) in de kring van plaats. Ze moeten hierbij binnen de cirkel blijven. Wordt er een gevangen door de Beukwilg, dan wordt hij/zij de nieuwe Beukwilg.
  • Versteend door de Basilisk
    U heeft evenveel speelkaarten als er kinderen zijn. Eén van de kaarten is de harten vrouw. Alle kinderen trekken een kaart. Degene met de harten vrouw is de Basilisk (een slang die met zijn blik mensen in steen verandert), maar mag dit absoluut niet laten merken aan de anderen. De kinderen gaan in een kring zitten en kijken elkaar aan. De Basilisk knipoogt naar degene die hem aankijkt, zonder dat de anderen dit zien. Het slachtoffer telt in zichzelf tot 10 en verandert dan in steen (valt ‘dood’ neer). Dit gaat door tot iemand de Basilisk betrapt.
  • De geheime kamer
    Cedric: “Er liggen allemaal briefjes met raadsels in huis. Degene die de meeste juiste antwoorden heeft gegeven, mag als eerste kiezen uit een bos sleutels (de hoeveelheid van de sleutels is afhankelijk van hoeveel groepen er zijn). Als iedereen een sleutel heeft ga je naar een deur. Degene bij wie de sleutel past, doet de deur open en heeft de Geheime Kamer ontdekt!
  • Gevangenen van Azkaban
    Melanie: ” Variant op bewakertje. Je vormt een kring met stoelen (de helft van het aantal kinderen). De kinderen gaan op de stoelen zitten en laten 1 stoel vrij. De overigen gaan achter de stoelen staan. De kids achter de stoelen zijn de bewakers van Azkaban. Een bewaker staat voor een lege stoel. Hij moet een gevangene kiezen door de kring rond te kijken en naar één gevangene te knipogen. Die moet proberen op de lege stoel te komen. Maar let op: zijn bewaker kan dit verhinderen door hem te tikken, zonder dat hij vanachter de stoel komt. Heb je een even aantal kinderen, dan kan je 1 kind in het midden plaatsen. Die mag helpen met de bewakers, zonder dat hij uit zijn kleinere kring komt.”
  • Het magische bos
    Yolanda : “Een speurtocht door het magische bos. Hierbij moeten opdrachten worden uitgevoerd en natuurlijk moet de steen der wijzen gezocht worden.”
  • Harry Potter en de vuurbeker
    Sharona: “Ieder kind schrijft zijn naam op een briefje. De briefjes worden in een grote pot (de vuurbeker) gedaan. Deze wordt afgedekt met een deksel of zilverpapier. De pot wordt goed door elkaar geschud. De jarige neemt er drie briefjes uit. Maar de vuurbeker spuwt nog een briefje uit, doordat de jarige er onopgemerkt mee schudt! De eerste drie namen zijn al voorgelezen en de vierde wordt nu voorgelezen. De kinderen wiens naam is voorgelezen, volgen professor Anderling. Zij vertelt wat ze zeker en vast moeten oefenen voor de eerste opdracht, maar ze vertelt niet wat de opdracht is. Zo doen de uitgekozen leerlingen drie opdrachten. Om het spannend te maken, duurt het bij de vierde kampioen het langst. Er wordt tegen de kampioenen verteld dat ze een beetje toneel moeten spelen en dus doen alsof ze gewond raken. Zo wordt het toverschoolkampioenschap gespeeld tot iedereen heeft meegespeeld. De kinderen die geen opdrachten aan het doen zijn, kijken vanaf de tribune.”
  • Pluisje
    Meta: “Bij binnenkomst hebben wij de kinderen een liedje laten zingen of spelen (op een instrument), want anders zouden ze Pluisje (die de Steen der Wijzen bewaakt) wekken. Wij hebben een kopie van Pluisje vergroot en mooi ingekleurd en deze bij de ingang gehangen, dit om het zo ‘echt’ mogelijk te laten lijken.”
  • Voldemort
    Carolien: “In een kamer waar het griezelig donker is gemaakt, zit Voldemort met een ketting aan de radiator vastgemaakt. Hij gromt naar de kinderen als we door een kiertje van de deur kijken. Bij Voldemort staat een grote schatkist met gekleurde steentjes. Op de gekleurde steentjes staan getallen geschreven, die het aantal punten aangeven.
    De kinderen gaan 1 voor 1 onder een onzichtbaarheidsmantel (een kleed) de kamer binnen om daar een steen uit de schatkist te pakken. Voldemort ziet ze zogenaamd niet, omdat ze onzichtbaarzijn door het kleed, maar hij mag wel griezelig doen, bijv. zeggen: “ik ruik kinderen, wie is daar?” en dan op ze af lopen. Maar hij mag ze niet pakken. De getallen op de steentjes worden per afdeling opgeteld en bij het puntentotaal genoteerd.”